June 12, 2024

Езикът на тялото в бизнеса – 5 невербални техники, които добрият лидер трябва да познава 

Тънкостите на комуникацията се изучават от десетилетия. Едно от най-известните изследвания в тази област е на професор Алберт Мехрабиан, който установява, че 55% от комуникацията е език на тялото, 38% е тон на гласа и само 7% са думите, които изричаме. Затова всеки успешен лидер трябва да владее техниките на езика на тялото.

Различните ситуации изискват различни подходи – презентации, бизнес срещи, разговори със служители или спорове в офиса, както и онлайн комуникацията. Днес ще се фокусираме върху някои от най-важните тънкости на езика на тялото, които са общовалидни за почти всички форми на бизнес общуване. Тяхното усвояване може да ни отличи и да ни направи предпочитани бизнес партньори.

1. Личното пространство 

Може би най-важното правило при общуването, както в ежедневието, така и в бизнеса, е спазването на личното пространство. Навлизането в „интимната зона“ на събеседника може да го притесни, напрегне и дори да го направи агресивен. Това е така, защото допускаме в интимната си зона само емоционално близки хора. Всеки опит за навлизане в личното ни пространство ни кара несъзнателно да преминаваме в отбранителна позиция, защото се чувстваме застрашени.

💡 Съвет: Интимната зона варира според редица фактори, като основният е географският. Според проучванията обаче тя е средно между 15 и 46 см. Златното правило е между нас и човека, с когото общуваме, да има поне една ръка разстояние. 

2. Ръкостискането 

Всички знаем, че ръкостискането е ключов фактор за създаване на добро първо впечатление. Основното правило е ръката ни да не бъде твърде вяла и мека, но и да не стискаме прекалено силно, тъй като това издава агресия. Важен е и начинът, по който подаваме ръка. Ако „захлупим“ ръката на събеседника, демонстрираме властност. Ако нашата длан е нагоре при ръкостискането, това показва готовност за подчинение. Тази техника е подробно разгледана от Алън Пийз и Алън Гарнър в книгата им „Езикът на тялото. Скритият смисъл на думите“.

💡 Съвет: Когато се запознаваме с потенциален бизнес партньор например, трябва да се ръкуваме, спазвайки добра дистанция, с уверен захват на ръката и да не позволяваме дланта ни да бъде обърната нагоре. 

3. Настаняването около масата  

Съществуват десетки правила за това кое място да заемем около масата. Най-важните от тях са следните: 

  • Кръглите маси създават приятелска и кооперативна атмосфера 
  • Малките квадратни маси са подходящи само за бързи бизнес срещи 

При сядане на голяма правоъгълна маса трябва да имаме предвид: 

  • Хората, които седят един срещу друг, са в конкурентна/нападателно-отбранителна позиция и е по-вероятно да имат разногласия. 
  • Хората, които седят един до друг, са по склонни да си кооперират един с друг. 
  • Ъгловата позиция е най-подходяща за бизнес срещи между двама души, защото тя създава по-непринудена атмосфера, без обаче да навлизаме в личното пространство на събеседника.  

💡Съвет: На кого е столът? При избиране на място за сядане е много важно да разберем дали мястото, което сме харесали, не е вече заето или „запазено“ от някой друг, който винаги сяда там. В противен случай човекът, чието място заемем, почти гарантирано ще има негативна нагласа за нас. 

4. Гласът 

Има няколко правила при публичното говорене, които касаят управлението на гласа ни. Изключително важно е да следим за тези три фактора: 

  • Сила на гласа – твърде високото говорене може да изглежда агресивно; твърде тихото говорене издава неувереност. Необходимо е да държим златната среда. 
  • Темпо – тук също трябва да се стремим към баланса. Бързото говорене често е неразбираемо и вдъхва недоверие. Твърде бавното говорене пък може да отегчи събеседника. 
  • Интонация – при интонацията на гласа трябва да търсим увереност. Важно е да се стремим да не говорим монотонно, нито прекалено развълнувано. Можем да подчертаваме някои думи или фрази и да издаваме емоции, променяйки тона, ако смятаме, че е необходимо. 

💡 Съвет: Гласът е инструмент, който изисква малко настройване и много тренировки. Може да започнете с упражнения пред огледалото, след това в общуването с близки и накрая с бизнес партньори или колеги. 

5. Позицията на тялото и мимиките  

Тук техниките са много, затова се спираме на някои от най-важните: 

  1. Изправената стойка издава увереност.
  2. Отключената позиция на тялото показва искреност.
  3. Отворените длани също издават, че сме откровени и вдъхват доверие. 
  4. Заключената стойка – обратното, може да отблъсне събеседника или да ни накара да изглеждаме неискрени.   
  5. Старайте се да не кръстосвате краката. 
  6. В никакъв случай не кръстосвайте ръце пред тялото. 
  7. Ръцете на хълбоците (на буквата Ф) издават раздразнение. 
  8. Поставянето на ръката пред устата или носа може да издава лъжа. 
  9. Добре е да гледате в очите събеседника, особено докато говори. Когато вие говорите, може би ще ви е по-трудно да задържате погледа си в лицето му.  
  10. Стремете се към меки мимики, леки усмивки и кимане в знак на съгласие (внимавайте с кимането, защото може да има обратен ефект, ако се прекали). 
  11. Главата трябва да бъде спокойно изправена. Наведената глава показва неувереност, а твърде вирнатата – надменност. 
  12. Копиране на жестовете – обърнете внимание на „огледалното“ поведение. Ако сте в среща с много хора, и забележите, че някой сякаш копира вашите жестове и език на тялото, можете да сте сигурни, че той е ваш съмишленик. 

💡 Съвет: Ако искате да демонстрирате невербално, че подкрепяте някого, можете и вие да опитате да копирате неговите жестове и мимики.  

Прочетeте още