Да отговоря или не? Това е въпрос, който можем само да си пожелаем да не трябва да си задаваме. Има ситуации обаче, в които името ни, името на наши близки, името на бизнеса ни, е замесено в подобни жълти публикации. И тогава на дневен ред идва въпросът – да отговоря или да замълча.
Днес обобщаваме съветите на комуникационни експерти от цял свят и нашия богат житейски и професионален опит, за да очертаем полезните и вредните практики.
Кога да замълчим:
- Когато новината е очевидно нелепа: Ако някой твърди, че сме извънземни, например, няма никакъв смисъл от реакция. За всички е ясно, че това е изфабрикувано твърдение.
- Когато източникът е известен с жълтата си журналистика: Когато твърдението на жълтата преса не нанася значителни щети върху нашия имидж или бизнес, е по-добре да запазим мълчание. Ако отговорим, рискуваме да привлечем внимание към жълтото издание и да го легитимираме.
- Когато клюката идва от трол: Да спориш с трол е като да спориш с телевизора. Реакцията в този случай ще доведе до безсмислен диалог и може да ни постави в лоша светлина.
Кога да отговорим:
- Когато са ни нанесени щети: Ако фалшивата новини нанася сериозни щети на репутацията или бизнеса ни, реакцията е от решаващо значение.
- Когато имаме голяма, ангажирана аудитория: Реакцията ни би била нужна и ефективна, ако разполагаме с платформа, чрез която да изясним ситуацията и да достигнем до много наши последователи, които биха могли да повярват на дезинформацията.
- Когато фалшивите новини са нови и набират популярност: Бързото справяне с такава дезинформация може да предотврати по-нататъшното ѝ разпространение.
Как да защитим бизнеса си от клевета:
Ето и няколко съвета за това как да предпазим бизнеса си преди или след публикуването на фалшива новина за него.
✅ Мониторинг на социалните медии: Задължително е да следим каналите на компанията си в социалните мрежи и други онлайн платформи за негативни или неверни твърдения, които биха могли да навредят на репутацията ни.
✅ Ако се натъкнем на клеветническо съдържание, трябва да действаме бързо и професионално.
❌ Реакцията не трябва да бъде емоционална. Излишно е и да влизаме в спорове, тъй като това може да доведе до изостряне на ситуацията.
✅ Корекция на невярната информация: Ако се разпространява невярна информация за нашия бизнес, е добре да предоставим точни данни и доказателства, за да опровергаем фалшивите твърдения. Прозрачността и честността могат да помогнат за намаляване на щетите върху репутацията ни.
✅ Добра идея е да се обърнем към професионалист, който да ни помогне да разпространим истината.
- С помощта на авторитетна PR компания можем да изпратим съобщение за пресата или да подготвим публикация в нашия уебсайт/социални медии.
- Становище в надеждна медия: С помощта на надеждна маркетинг фирма можем да подготвим статия, която да бъде публикувана в авторитетно издание.
✅ Използване на социалните медии (по правилния начин):
- Можем да публикуваме кратко и ясно твърдение, в което да опровергаем фалшивата новина. В този случай е изключително важно да се въздържаме от емоции и да не влизаме в диалог.
- Помощ от приятел: Можем да се обърнем към наши близки или последователи с молба да споделят отговора ни, за да се развенчаят по-бързо слуховете.
✅ Да се обърнем към съда: Когато имиджът ни е нарушен, понесли сме финансови или морални щети, е добре да се обърнем към съда и да заведем дело за клевета.
Примери от Холивуд
При подобни жълти или фалшиви новини в САЩ засегнатите обикновено се обръщат към съда и биват компенсирани за нанесените щети върху имиджа си. Някои от тях пък избират да използват социалните си мрежи, за да опровергаят неверните твърдения по свой адрес:
През 2017 година актьорът Ащън Къчър бе заснет с мистериозна жена, което веднага породи слухове, че изневерява на съпругата си Мила Кунис. А той умело потуши клюката с публикация в Туитър, в която със завидното си чувство за хумор, написа: „Трябваше да чуете колко разстроена беше Мила, че прекарах деня с братовчедка ни. Съжалявам, лельо Джоди, на тези списания им липсва почтеност.“
Американският актьор Джъстис Смит до такава степен се е изморил да отхвърля клюката, че баща му е Уил Смит, че дори в описанието си в Туитър е подчертал, че не е син на Уил Смит.
Самоконтролът, овладяната емоция и събеседването с комуникационен експерт са трите важни стъпки в поведението ви, предизвикано от публикации в “жълтата” преса.