Има два вида прессъобщения – успешни и пренебрегнати. Всяка тема, която достига до журналистите или обществеността по някакъв начин, може да бъде поднесена увлекателно, така че да предизвика интерес. Най-важното условие за целта е да отделим време за подготовка, структуриране и написване на прессъобщението. И да избягваме някои от често срещаните грешки в областта. Ето ги и тях:
- Непривлекателно заглавие
Доброто заглавие привлича вниманието и дава яснота за съдържанието на съобщението. Посредствените и скучни заглавия са способни да откажат читателя дори да отвори съобщението.
💡 Съвет: Важно е да се уверим, че заглавието е кратко, ясно, тематично и завладяващо. То трябва едновременно да информира и да бъде загадъчно.
- Структура и дължина на текста
Представете си един прилежно написан текст, разделен на няколко абзаца, а те – озаглавени с атрактивни подзаглавия в тъмен шрифт. А сега си представете един „изсипан“ текст, в неподходящ шрифт и в допълнение – дълъг. Кой ще прочетете? Отговорът е ясен.
💡 Съвет: Прессъобщението трябва да има логична структура с четливо представени данни. Текстовете трябва да са кратки и информативни. Важно е и да се спази журналистическото правило – винаги да започваме с най-важното.
- Липса на яснота и фокус
Често срещана грешка е в прессъобщението да липсва послание. Основна причина за подобно „разпиляване“ може да е желанието ни да включим твърде много информация.
💡 Съвет: Прессъобщението трябва да бъде ясно и конкретно. Добре е да избягваме излишни детайли и дълги изречения. Ако включваме няколко теми, по-добре да ги разделим на отделни съобщения.
- Недостъпност на текста
Това се случва при употребата на прекалено технически език, което може да доведе до объркване, неразбиране на текста или дори отказ от прочитането му.
💡 Съвет: Добре е да избягваме използването на специализирани термини или жаргон. Важно е да разкажем на достъпен език информацията, която искаме да предадем.
- Грешки в текста
Грешките във фактологията, правописа и граматиката могат да повлияят негативно на репутацията ни и да ни представят в непрофесионална светлина.
💡 Съвет: Задължително е винаги да прочитаме текста си, преди да го изпратим или публикуваме. Добра идея е да сверяваме фактите повторно. Ако имаме възможност, е хубаво да помолим и някой друг да го прочете за допълнителна сигурност.
✅ Бонус съвет: И на финала обръщаме внимание на нещо дребно, но изключително важно – винаги трябва да оставяме данни за контакт в края на съобщението, за да могат журналистите или заинтересованите страни да ни потърсят за допълнителна информация.